Het begint met aandacht

12/01/2016

 

Ligt het aan mij of krijgt filantropie inderdaad steeds meer aandacht? Facebook-eigenaar Zuckerberg die 99% van zijn vermogen bestemt voor het goede doel. Jeanine en Joop van den Ende bij De Wereld Draait Door vanwege 15 jaar VandenEnde Foundation. Heel goed: want wat je aandacht geeft, groeit. Dus wie volgt?

Wat is de verklaring voor die aandacht? Natuurlijk zijn de bedragen die deze weldoeners beschikbaar stellen ronduit nieuwswaardig. Maar het zijn met name maatschappelijke ontwikkelingen die tot deze groeiende aandacht leiden: de economie trekt aan, terwijl overheden op de centen blijven zitten. Daardoor ontstaat er meer en meer ruimte voor particulieren en ondernemers om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Daartoe worden ze ook verleid: door goede doelen, maar ook door particuliere gevers die het goede voorbeeld geven. Dan kun je toch niet achterblijven?

Nu is het uiteraard niet voor iedereen weggelegd om bedragen als die van Zuckerberg en Van den Ende te schenken. Maar het onderzoek Filantropie in Nederland toont aan dat de meest vrijgevige personen niet per definitie de rijksten der aarde zijn. Bovendien is iedere grote gever anders, zo wordt geconcludeerd: verwachtingen en wensen verschillen namelijk op basis van profiel en geefbedrag. Het gaat er met name om om na te denken over de manier waarop wordt gegeven en dat duidelijk wordt hoe de bijdrage van een grote gever het verschil kan maken.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt overigens ook dat grote gevers veel meer proactief zijn dan menig non-profitorganisatie denkt. En dat grote gevers ook bereid zijn om tijd en hun netwerk in te zetten om iets voor de maatschappij te betekenen. Dat biedt natuurlijk perspectief en betekent dat er meer aandacht moet zijn voor het opbouwen van een persoonlijke relatie. Alleen dan komen vraag en aanbod dichter bij elkaar.

Dus: wat je aandacht geeft, groeit!

Deze column is eerder gepubliceerd op de website van Beter Geven.