Het vak geld geven

20/11/2011

 

Pink Ribbon kwam deze week negatief in het nieuws: slechts 2,8% van het ingezamelde geld is in onderzoek geïnvesteerd. De kwestie bewijst dat ook geld schenken een vak is.

De marketingmachine van Pink Ribbon is - uit communicatief oogpunt bezien - bewonderenswaardig te noemen. Pink Ribbon is bijzonder zichtbaar, op straat en in de media. Met hun roze lintje, de gala's en feesten, het magazine en allerhande promotiematerialen weet het fonds flink veel aandacht op borstkanker en vooral op zichzelf te vestigen.

Maar die succesvolle marketing heeft ook een keerzijde, zo blijkt. "Je moet bijna blij zijn als je borstkanker hebt", hoorde ik een communicatieadviseur op de radio zeggen. De uitstraling van vrolijkheid en feestgedruis steekt schril af bij de ellende die de borstkankerpatiënten moeten doorstaan. De angst, de onzekerheid, de medische behandelingen etc. En voor die patiënten is Pink Ribbon toch opgericht, zou je denken.

Het middel schiet zijn doel zelfs voorbij, want het opgehaalde geld blijft grotendeels op de bankrekening staan. Er zouden onvoldoende projecten zijn die zich voor een donatie melden. Er gaat wel geld naar bewustwording en psychosociale zorg, maar het beeld is ontstaan dat Pink Ribbon voornamelijk medisch onderzoek ondersteunt.

Dus wat doe je als je merkt dat de verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid? Dan doe je waar je kennelijk heel goed in bent: aandacht genereren. Je vertelt waarom het belangrijk is om in die bewustwording te investeren. En je gaat actief op zoek naar potentiële aanvragers op het terrein van wetenschappelijke onderzoek. Nodigt ze uit om een verzoek in te dienen. En werkt samen met andere fondsen om geld efficiënt en effectief te besteden.

Geld werven kan Pink Ribbon wel. Maar geld schenken zodat borstkanker ook echt aangepakt kan worden, is ook een vak. Als Pink Ribbon echt iets voor de kankerpatiënten wil betekenen, dan moet de organisatie ook streven naar concrete oplossingen. En deze in de communicatie presenteren.

Bovendien heb je dan echt wat te vertellen op al die feesten en partijen.